-
저탄소·에너지절약도시 구현을 위한 우리나라 대도시의 토지이용-교통모델 개발방향연구논문 2018. 12. 6. 09:47반응형
저탄소·에너지절약도시 구현을 위한 우리나라 대도시의 토지이용-교통모델 개발방향
Development Scheme of a Land-Use Transport Model for Korea's Large Cities toward a Low-Carbon-Energy-Saving City
저자 이승일
소속 서울시립대학교
학술지정보 대한국토계획학회지 KCI
발행정보 대한국토·도시계획학회 2010년
자료제공처 국회도서관 국립중앙도서관 건축도시연구정보센터 한국연구재단
주제분야 공학 > 건축공학
<초록>
Due to the global warming, a low-carbon-energy-saving city has become a new urban development paradigm. Land-use transport model is also gaining the interest of urban planers since it is able to simulate the long-term effects of low-carbon urban policies. This paper aimed to provide a scheme to develope a land-use transport model for Korea"s large cities, which would be a low-carbon-energy-saving city. First of all, the domestic researches on the model were examined to understand our own state. on the other hand, the foreign researches assessing operational models with respect to all modeling aspects were investigated with classification of the period to find out the relationship between the change of model development purpose and that of urban development paradigm This resulted in setting some important guidelines to build an applicable model for the cities with very poor experiences in model.Due to the global warming, a low-carbon-energy-saving city has become a new urban development paradigm. Land-use transport model is also gaining the interest of urban planers since it is able to simulate the long-term effects of low-carbon urban policies. This paper aimed to provide a scheme to develope a land-use transport model for Korea's large cities, which would be a low-carbon-energy-saving city. First of all, the domestic researches on the model were examined to understand our own state. on the other hand, the foreign researches assessing operational models with respect to all modeling aspects were investigated with classification of the period to find out the relationship between the change of model development purpose and that of urban development paradigm. This resulted in setting some important guidelines to build an applicable model for the cities with very poor experiences in model.
<목차>
저탄소·에너지절약도시 구현을 위한 우리나라 대도시의 토지이용-교통모델 개발방향 / 이승일 1
Abstract 1
I. 서론 1
II. 선행연구 고찰과 연구 틀 설정 3
1. 국내 선행연구 고찰 3
2. 국외 선행연구 고찰 4
3. 소결: 연구 틀 설정 6
III. 토지이용-교통모델의 발전사 6
1. 1973년 이전 6
2. 1973년 이후 1994년 이전 7
3. 1994년 이후 8
IV. 사례 가동모델의 평가 9
1. 사례 가동모델의 선정 9
2. 사례 가동모델의 개요 10
3. 사례 가동모델의 비교 12
V. 우리나라 대도시 모델 개발방향 12
1. 우리나라 대도시의 발전특성 12
2. 토지이용-교통모델 개발방향 13
VI. 결론 14
인용문헌 16녹색건축인증 조성법' 및 '건물에너지 소비증명제'가 의무화되어 시행되고 있습니다. 저희 (주)녹색건축인증연구소는 '지속가능한 저탄소 녹색건축인증 기술연구소'의 전문기업으로 설립되어, 빠른 제도 변화와 변모하는 건설환경에 이바지하고자 합니다. (주)녹색건축인증연구소는 건축, 도시, 생태분야가 녹색건축물에 접목될 수 있도록 적절한 요소분석을 통해 에너지절감형 건축, 자생적 생태환경, 온열환경, 빛환경의 면밀한 조사와 연구로 고객의 삶의 질 향상 및 더 나아가 인류의 존속성에 그 목적을 두고 있습니다
728x90반응형'연구논문' 카테고리의 다른 글
우리나라 환경영향평가제도의 문제점 및 개선방안에 관한 소고 : 공학적 관점에서의 검토 (0) 2018.12.07 공간통계기법을 이용한 태양광발전시설 입지 정확성 향상 방안 (0) 2018.12.06 [집중기획 : 자연에너지] 풍력에너지의 이용 (0) 2018.12.06 기후변화 대응을 위한 지구단위계획 차원에서의 탄소완화 계획요소 개발에 관한 연구 (0) 2018.12.05 저탄소 녹색성장의 세계 동향과 한국의 특성 (0) 2018.12.05