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온실효과 개념에 대한 오개념 원인으로서의 10학년 과학 교과서 분석연구논문 2017. 3. 23. 13:37반응형
온실효과 개념에 대한 오개념 원인으로서의 10학년 과학 교과서 분석
An Analysis of 10th Grade Science Textbook as an Origin of Misconception on Greenhouse Effect Concept
저자명 국동식
문서유형 학술논문
참고문헌 17건
인용된횟수 도움말 14건
학술지 한국과학교육학회지 제23권 제5호 (2003. 10) pp.592-598 1226-5187 KCI 권호별 논문보기
발행정보 한국과학교육학회 |2003년 |한국 |한국어
주제분야 교육 > 과학교육
서지링크 국회도서관 (청구기호 507 ㅎ155) , KISTI , 한국학술정보
<초록>
이 연구는 제 7차 교육과정의 10학년 과학 교과서의 내용 중 온실효과 개념에 대한 본문진술과 제시된 그림, 도표 및 실험들을 오개념과 관련하여 분석하고 문제점을 지적하여 그 개선방안을 모색하였다. 그 결과 학습자에게 온실효과에 대한 오개념을 유발하거나 재 강화 할 가능성이 있는 개념설명, 그림, 도표 및 실험들이 발견되었다. 이들은 온실효과의 주 역할 기체, 온실효과의 변화에서 이산화탄소의 역할, 지구온난화, 그리고 온실효과의 에너지원, 실험, 물리적 과정과 관련된 것들이다. 이들 개념성명이나 그림, 도표 그리고 실험을 대체할 개선방안들을 제사하였다.
The purpose of this study is to analyze the tenth grade science textbooks as an origin of misconception on greenhouse effect concept and find incorrect descriptions on that concept and then suggest some improved schemes. Some incorrect descriptions, pictures. tables and experiments related to misconceptions on greenhouse effect were found in textbooks. They are considered to contribute to form and reinforce misconceptions on that concept : the most important gas of greenhouse effect, the role of $CO2 on the change of greenhouse effect. global warming. energy sources, greenhouse experiments and the physical processes of greenhouse effect. So some improved schemes were suggested
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